טיפולי שיניים בהרדמה מלאה

טיפולי שיניים בהרדמה מלאה הם טיפולים המבוצעים בהשגחה צמודה של רופא מרדים, רופא שעבר הכשרה יעודית, כמו כן רק במרפאת שיניים שקיבלה אישור מיוחד מטעם משרד הבריאות לבצע טיפולי שיניים בהרדמה מלאה.

מתי כדאי לפנות לטיפול שיניים בהרדמה?

טיפולי שיניים בהרדמה מלאה מתאימים לכל גיל, למטופלים צעירים, למבוגרים וגם למטופלים בגיל השלישי. את הטיפולים מבצעים מסיבות שונות וביניהם רמת חרדה דנטאלית גבוהה, אלרגיה לחומרי הרדמה מקומית, רפלקס הקאה מוגבר המונע מהטיפול לעבור את הטיפול, נכות נפשית או מום גופני המונעים מהמטופל את היכולת לשבת שעות ארוכות על כיסא הטיפולים ולשתף פעולה עם רופא השיניים.

כשישה אחוז מכלל האוכלוסייה בכל רחבי העולם סובלת מרמה גבוהה של חרדה מטיפולי שיניים, רמת חרדה המונעת מהם לבצע טיפולי שיניים גם במחיר של הזנחה רבה של הפה ואפילו כאבים. בעשור האחרון חלה מגמה חדשה בתחום רפואת השיניים ורופאי שיניים רבים מאפשרים למטופלים שלהם לעבור טיפולי שיניים בהרדמה מלאה. מגמה זו נובעת, בין השאר, בשל הירידה המשמעותית בסיכוני ההרדמה.

שיטות טשטוש והרדמה

יש שיטות שונות של הרדמה וההבדל בניהן מתבטא בעומק ההרדמה. הרדמה מלאה זוהי פעולה הגורמת לערפול חושים ולדיכוי הרפלקסים של המטופל בשל החדרה של חומרים נרקוטיים אל הגוף. חומרי ההרדמה פועלים לדיכוי זמני של המערכות השונות של הגוף, המטופל אינו מודע למתרחש מסביבו ואינו חש בכאבים או בגירויים אחרים. בטיפולי שיניים מינון חומרי ההרדמה הוא נמוך יחסית לטיפולים כירורגים אחרים ועם סיום הטיפול אפשר להעיר את המטופל במהירות.

הרדמה מלאה מתבצעת באמצעות החדרת חומרי הרדמה אל מערכת הדם או אל מערכת הנשימה. את חומרי ההרדמה אפשר להחדיר באמצעות עירוי הניתן היישר אל תוך הווריד או באמצעות מסכה מיוחדת שאותה מניח הרופא על האף והפה של החולה ודרכה הוא שואף את חומרי ההרדמה. השיטה הנפוצה ביותר של הרדמה מלאה היא השיטה המחדירה את חומרי ההרדמה אל מערכת הנשימה באמצעות המסכה.

יש שיטות הרדמה נוספות כמו הרדמה מקומית, הרדמה באמצעות גז צחוק או סדציה. שיטות אלו אינן מחליפות את המצבים שבהם יש צורך בהרדמה המלאה, אך במקרים רבים ימליץ הרופא על טיפולי שיניים באמצעות הרדמה קלה יותר ויבחר באחת מהשיטות האלו.

גז צחוק

הרדמה באמצעות גז צחוק נחשבת גם היא להרדמה קלה. היא מקטינה את הרגשת אי הנעימות הנגרמת בעת הטיפול. גז הצחוק הוא תערובת של חנקן וחמצן והוא מוחדר לגוף באמצעות דרכי הנשימה.

סדציה

הרדמה באמצעות טשטוש, הנקראת בשפה המקצועית סדציה, היא צורה קלה יותר של הרדמה. זהו מצב ביניים שבין הרדמה כללית לערות, המטופל נשאר בהכרה, אך ברמה נמוכה יותר. המטופל "כמעט ישן" במהלך הטיפול, הוא לא חש בכאבים או בגירויים אחרים ולא זוכר כלום מהטיפול. טיפולי שיניים באמצעות טשטוש מבוצעים במקרים שבהם הטיפול עלול לגרום למטופל לאי נוחות או לכאבים קלים.

הרדמה כללית

איך מתצבע טיפול שיניים בהרדמה?

טיפולי השיניים מתבצעים באמצעות שני צוותים רפואיים.הצוות הראשון כולל את רופא השיניים המטפל בשיניו של המטופל וסייעת והצוות השני כולל רופא מרדים מומחה ואחות חדר ניתוח או סייעת לרופא השיניים שהתמחתה בתחום ההרדמה. לעתים רופא השיניים יבצע בעצמו את הטיפול ולעתים הוא יסתייע ברופאי שיניים נוספים מומחים בתחום שאליו נזקק המטופל.

לפני הטיפול נדרש המטופל לעבור סדרה של בדיקות, צילומים והכנות לטיפול. רופא השיניים ישלח את המטופל לצילומי רנטגן שונים כדי לקבוע את מצב השיניים ולהחליט על תוכנית הטיפול. הרופא המרדים יסקור את ההיסטוריה הרפואית של המטופל וישלח אותו לבדיקות דם, לבדיקת א.ק.ג.
ולבדיקות נוספות בהתאם למצבו הרפואי של המטופל. לעתים יבקש הרופא המרדים מהמטופל להפסיק לקחת מספר תרופות סמוך לטיפול או לשנות את המינון של תרופות מסוימות.

טיפול שיניים בהרדמה מלאה מאפשר ביצוע של מספר טיפולים בביקור אחד ולסיים את כל הטיפולים הנדרשים ללא סבל וללא כאב.
לאחר הטיפול יועבר המטופל לחדר התאוששות ויהיה תחת מעקב ופיקוח של הרופא המרדים.
רק לאחר שהרופא המרדים יאשר כי כל מערכות הגוף של המטופל חזרו לתפקוד מלא, הוא ישחרר את המטופל לביתו בלוויית מלווה מבוגר.

למידע נוסף מלאו את הפרטים ונחזור אליכם

האם טיפול שיניים בהרדמה כללית בטוח?

אומנם בהרדמה מלאה קיים סיכון, אך הוא זהה כמעט בכל שיטות ההרדמה השונות. בעשור האחרון בשל ההתפתחויות שחלו בתחום ההרדמה הסיכון בהרדמה מלאה פחת מאוד ועומד על כ 1:150,000. לשם השוואה הסיכון למות מתאונת דרכים עומד על כ- 1:100,000, כך שהסיכון למוות בעקבות טיפולי שיניים בהרדמה כללית נמוך יותר מאשר הסיכון למוות עקב תאונת דרכים.

אילו טיפולים ניתן לבצע תחת הרדמה

לרוב השימוש בהרדמה כללית לצורך טיפולי שיניים שמור בדרך כלל להליכים פולשניים ומורכבים יותר, ובדרך כלל נעשה בו שימוש רק כאשר צורות הרדמה אחרות אינן מספיקות. יש צורך בהערכה יסודית והתייעצות עם רופא שיניים או מומחה כדי לקבוע את אפשרות ההרדמה המתאימה ביותר לצרכיו של המטופל, מצב הנפשי והפיזי ולהיסטוריה הרפואית שלו. הנה כמה דוגמאות:

  • עקירות שיניים
  • השתלת שיניים
  • הליכי שיקום מורכבים: כגון שחזור פה מלא, כאשר ייתכן שיידרשו הליכי שיקום מרובים כדי לשחזר את התפקוד והאסתטיקה של הפה.
  • ניתוח פה: זה כולל הליכים כגון השתלת עצם, הרמת סינוס וניתוח לסת.

כאמור טיפול בחולים עם צרכים מיוחדים, הרדמה כללית יכולה להיות שימושית עבור חולים עם מוגבלות פיזית או התפתחותית המתקשים לסבול הליכים דנטליים.

שאלות נפוצות

כאמור השתלת שיניים ביום אחד היא אחד הטיפולים הנפוצים בהם יש צורך בהרדמה, להלן כמה שאלות נפוצות

ניתן לבצע טיפול טיפולי שיניים בהרדמה מלאה מגיל 18 (אחרי שהושלמה התפתחות הלסתות) ועד לגיל 120. כיום אחוזי ההצלחה של התקנת שתלים דנטליים היא גבוהה ביותר ועומדת על 90 -95 אחוז.

לפני קביעת טיפול הרופא יבדוק את התאמת המתרפא להליך של השתלת שיניים כמו: מצבו הבריאותי, כמות העצם באזור המיועד להשתלה והרצון של המתרפא לעבור תהליך שכזה. ישנם מצבים בריאותיים אשר משפיעים על אחוזי ההצלחה של הטיפול ומפחיתים אותם בצורה משמעותית כגון: סוכרת לא מאוזנת, עישון ואוסטאופורוזיס. גם הרגלים מגונים של המתרפא עלולים לפגוע בהצלחת הטיפול כמו הידוק שיניים אשר עלול לקצר את אורך חיי השתל בגלל הכוח החזק המופעל מידי יום על השיקום הדנטלי.

הימנעות מטיפול השתלת שיניים בהרדמה מלאה בגלל חשש מכאבים כלל איננה מבוססת. מתרפאים רבים נמנעים מטיפול השתלת שיניים ובוחרים באלטרנטיבות נוחות פחות כגון תותבת נשלפת מתוך חשש שהטיפול כרוך בכאבים ובסבל רב.
בפועל, לאחר התקנת השתלים הדנטליים, רוב המתרפאים חווים מעט רגישות בלבד אשר נפתרת באמצעות משככי כאבים, ויש כאלו שלא חשים כלל רגישות או כאב.

כל פעולה כירורגית היא בעלת סיכוי לסיבוכים לא רצויים כמו לדוגמא: דימום, זיהום או נפיחות מקומית. תופעות לוואי אלו מטופלות על ידי תרופות וחולפות תוך זמן קצר. קיים סיכון קטן (5 אחוז מהמקרים) של אי קליטת השתל או העצם. במקרה כזה ניתן לחזור על פעולת ההשתלה מיד לאחר תקופת מנוחה וריפוי של האזור.
לפני הטיפול רופא השיניים מבצע סדרת בדיקות אשר כוללות צילומים בכדי לאתר גורמים אשר יש להימנע מלפגוע בהם במהלך טיפול השתלת השיניים בהרדמה מלאה כמו לדוגמא: הסינוס המקסילרי (חלל אנטומי בלסת העליונה הנמצא מעל השיניים העליונות הטוחנות) והעצב המנדיבולרי אשר נמצא מתחת לשיניים התחתונות הטוחנות ואשר אחראי על העברתן של התחושות לשפה התחתונה, הלסת והלשון

במרפאתינו מבצעים טיפולי השתלות שיניים בהרדמה מלאה באישור משרד הבריאות.

למידע נוסף מלאו את הפרטים ונחזור אליכם

מידע נוסף

התקשרו אלינו דילוג לתוכן